H Lady Gaga και ο Ιωαννης Καλβινος

Τις μέρες αυτές κυκλοφόρησε και αμέσως έγινε επιτυχία το καινούργιο τραγούδι της Lady Gaga με τίτλο  «Ιούδας». Συνήθως  δύο είναι οι στάσεις των ανθρώπων της πίστης μπροστά σε τέτοια φαινόμενα. Η πρώτη είναι η αγανάκτηση μπροστά σε αυτό που είναι βλάσφημο και προκλητικό. Η δεύτερη είναι η αδιαφορία και η άγνοια της όλης υπόθεσης. Και οι δύο αυτές στάσεις αν και αντίθετες έχουν κάτι κοινό: δεν μπαίνουν στον κόπο να ακούσουν ποιο ακριβώς είναι το μήνυμα που μεταδίδεται και ποια είναι η χριστιανική απάντηση σε αυτό. Αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο και σε έναν μεγάλο βαθμό εξηγεί το γιατί η χριστιανική πίστη αντί να επηρεάζει την κοινωνία ουσιαστικά απέχει από αυτήν αφήνοντάς την να περπατά αποφασιστικά στον δρόμο της εκκοσμίκευσης. Η προηγούμενη δήλωση είναι πιστεύω το κατάλληλο σημείο για να επιστρέψω στο τραγούδι της Lady Gaga. Είναι εντυπωσιακό ότι το όλο στήσιμο του βίντεο προϋποθέτει μία κουλτούρα χριστιανική. Το βίντεο είναι γεμάτο συμβολισμούς και αναφορές που γίνονται αντιληπτά μόνο σε ένα πλαίσιο που οι θεατές έχουν κάποιες χριστιανικές προσλαμβάνουσες (οι δώδεκα απόστολοι, το αγκάθινο στεφάνι, η ιστορία της Μαγδαληνής, ο Ιούδας). Για πόσο ακόμη αυτό θα ισχύει είναι ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολεί ως εκκλησία και μέρος αυτού του προβληματισμού είναι και το κείμενο αυτό. Μία από τις βασικές θέσεις του λοιπόν είναι ότι όσο κρατούμε μία στάση  οργισμένης άρνησης ή αφελούς αδιαφορίας προς όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας τότε οι ίδιοι επιλέγουμε να αποσυρθούμε στο περιθώριο της ζωής και να αφήσουμε την κοινωνία στην πορεία του απο – Χριστιανισμού της.

Λοιπόν τι έχουμε να παρατηρήσουμε για το τραγούδι της Gaga; Νομίζω ότι η πιο συγκλονιστική στιγμή του τραγουδιού είναι το τέλος του όπου η τραγουδίστρια ομολογεί, «Ο Ιησούς είναι η αρετή μου, ο Ιούδας είναι ο δαίμονας στον οποίο προσκολλιέμαι». Τώρα, αυτή η μαρτυρία δεν είναι τίποτα καινούριο και δεν πρέπει να μας ξαφνιάζει. Δισεκατομμύρια άνθρωποι μέσα στην ιστορία είπαν και λένε ακριβώς το ίδιο πράγμα. Λένε, καλός ο Ιησούς αλλά επιλέγω κάτι άλλο. Φυσικά αυτό που σοκάρει είναι ο ωμός και ανοιχτός τρόπος με τον οποίο το ακούμε να διατυπώνεται από την Gaga. Κατά τη γνώμη μου αυτό που έχει ενδιαφέρον δεν είναι η φράση αυτή καθ’ αυτή αλλά το πλαίσιό της. Η δήλωση αυτή μοιάζει με τον πιο ακραίο τρόπο να τονίζει την ελευθερία επιλογής. Πρέπει να θυμηθούμε όμως ότι γίνεται μέσα σε ένα δίσκο που έχει τίτλο «Born this way»  που σημαίνει «γεννήθηκα έτσι». Λόγω του παρελθόντος της Gaga το μυαλό όλων πηγαίνει στο θέμα της σεξουαλικότητάς της. Όμως νομίζω ότι είναι πολύ βαθύτερο. Τι εννοεί όταν λέει «γεννήθηκα έτσι»; Είναι ένας τρόπος με τον οποίο αναζητά άλλοθι; Μια δικαιολογία να αποφύγει την ευθύνη (και κατ’ επέκταση τις συνέπειες) των επιλογών της; Ενδεχομένως. Αν όμως ο Ιωάννης Καλβίνος ζούσε στην εποχή μας και αν άκουγε το τραγούδι είμαι σίγουρος ότι θα έβρισκε εδώ ένα καλό παράδειγμα αυτού που περιέγραψε ως «πλήρη εξαχρείωση». Αυτό δεν έχει να κάνει με την έκταση και το βάθος της αμαρτίας αλλά με τον αναπόφευκτο χαρακτήρα της. Σε αντίθεση με την αντίληψη ότι οι άνθρωποι γεννιούνται ουδέτεροι μέχρι να επιλέξουν τι δρόμο θα διαλέξουν, ο Καλβίνος  και πιο πριν από αυτόν ο Αυγουστίνος, τόνισαν ότι η Αγία Γραφή διδάσκει ακριβώς αυτό που η Gaga ομολογεί. Ο άνθρωπος γεννιέται με μια ροπή προς την αμαρτία. Ακούστε πως το λέει η Gaga, «θέλω να σε αγαπήσω [εννοεί τον Ιησού] αλλά κάτι με τραβά μακριά σου». Επίσης, «είμαι απλά μια αγία Ανόητη, μωρό μου είναι τόσο βάναυσος [ο Ιούδας] αλλά είμαι ερωτευμένη με τον Ιούδα μωρό μου». Γεννιέται με δεδομένο το γεγονός ότι μπροστά στην επιλογή μεταξύ της αρετής και της ασωτίας θα διαλέξει το δεύτερο. Για αυτό  λοιπόν η σωτηρία δεν είναι δυνατόν να είναι απλά μία ευκαιρία να διαλέξουμε αλλά μία επέμβαση του Θεού στη ζωή μας. Για να επιστρέψουμε στην διατύπωση της Gaga, σωτηρία είναι μια άλλη γέννηση, μια νέα γέννηση, μια αναγέννηση. «Γεννήθηκα έτσι» , λέει η τραγουδίστρια και μαζί της και κάθε άνθρωπος. Για αυτό και ο Χριστός λέει στον Νικόδημο, στην Lady Gaga και στον καθένα μας, «πρέπει να γεννηθείς άνωθεν»

By | 2013-05-15T11:10:52+00:00 May 23rd, 2011|ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ|0 Comments

About the Author: